Hora (Palea Alonissos) – idealne miejsce na spędzenie kilku godzin wśród zabytków wyspiarskiej  architektury, starych bizantyjskich murów i świątyń z białymi kopułami.  Warto się na chwilę zatrzymać przy ponad stuletnim, greckim domu i  podziwiać nadzwyczajne zachody słońca z okolic kościoła Agios Dimitrios.
Błękitny rejs na okoliczne wysepki i do Parku Morskiego – wspaniałą atrakcją wypełniającą wolny czas są rejsy wycieczkowymi  łodziami zwanymi „kaiki”. Warto popłynąć do „Błękitnej Jaskini”  usytuowanej na północy wybrzeża Alonissos, natomiast spośród dostępnych  dla turystów wysp (część z nich jest chroniona przez Park Morski)  najlepiej wybrać się na Peristere z ładnymi, piaszczystymi plażami  zatoki Agios Petros, położonymi w sąsiedztwie gajów oliwnych; na wyspie  Kira Panagia można podziwiać dwa klasztory i wypoczywać na piaszczystych  plażach; na ciekawy rejs można również wybrać się okolicę Psathoury z  najwyższą w basenie Morza Egejskiego latarnią morską.
Evia –  nazywana również Eubeją lub Eubeą, jest drugą największą wyspą Grecji i  mimo iż prawie styka się z jej kontynentalną częścią ma odrębną  historię. Według mitologii wyspa oderwała się od Tesalii po uderzeniu  trójzębem Posejdona podczas burzliwej kłótni z Zeusem. Położona jest  blisko lądowej części kraju, a najmniejsza odległość między nimi to 40  metrów. Od czasów starożytności najważniejszymi miastami wyspy były  Chalkidia (niegdyś Chalkis) i Eretria, które pełniły ważne role handlowe  i posiadały wiele kolonii: w Syrii, na wyspach basenu Egejskiego, we  Włoszech, a nawet przez niedługi okres na Sycylii. Od momentu przejęcia  wyspy przez Ateny po wojnach perskich nastał burzliwy okres buntu i  przechodzenia na przemian z rąk do rąk, począwszy od Aten i Teb przez  Macedonię, Rzym, Bizancjum, Wenecję i ostatecznie Turcję w XV w.  Powróciła do Grecji w połowie XIX w.Wyspa ma zróżnicowane ukształtowanie  i linię brzegową – znajdziemy tu zarówno wysokie skaliste wybrzeża i  klify jak również łagodnie opadające piaszczyste plaże. Najmniej odkryte  przez turystykę i tym samym słabo zagospodarowane jest wybrzeże  wschodnie. Na zachodnim brzegu znajduje się największy kurort wakacyjny  wyspy i bardziej zagospodarowane tereny. Evia od wielu lat jest  ulubionym miejscem wakacyjnym Gregów mieszkających w okolicach Aten,  natomiast jeżeli porównamy inne wyspy pojawia się tu niewiele  obcokrajowców. Krajobraz wyspy tworzą dzikie lasy, gaje oliwne i figowe,  pola bakłażanów i pastwiska oraz pamiątki burzliwej przeszłości w  postaci starych kościołów, starożytnych ruin, zamków i małe, urokliwe  wioski. Można odnieść wrażenie, że wyspa nie jest nastawiona na masowa  turystykę, ale przez to jest tu wiele dzikich terenów do odkrycia,  wioski żyjące swoim życiem oraz naturalna przyroda. Z kolei dwa główne  miasta to świetna baza wypadowa na ląd – bardzo często kursują tu promy,  barki a Chalkida połączona jest z lądem mostem.
Olimpia –  miasto, które w starożytności było najsłynniejszym miejscem kultu Zeusa  – znajdowały się tu sanktuarium poświęcone bogowi, a wokół niego  odbywały się co 4 lata igrzyska, zwane od ich miejsca – olimpijskimi.  Pierwsze odnotowano w 776 r. Na sanktuarium Zeusa składał się duży,  święty gaj oliwny – Altis, w którym znajdował się ołtarz. W wieku VII  p.n.e. wzniesiono tu monumentalne budowle z najważniejsza i największa  świątynią Zeusa – w środku znajdował się jego ogromny posąg wykonany  przez Fidiasz, który zaliczano do siedmiu cudów świata. Inne ważne  budowle to Leonidjon, świątynia Hery, budowle administracyjne, rozległy  hipodrom i stadion na 20 tys. widzów. Po przejęciu Peloponezu przez  Cesarstwo Rzymskie miasto uznano za pogańskie, co poskutkowało  wypędzeniem części ludności i w 393 r. zakazem organizowania igrzysk.  Stanowisko archeologiczne odkrytego w XIX w. miasta wpisano na Listę  Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO. Z ciekawostek warto  wspomnieć, że płomień olimpijski rozpala się tu za pomocą skupionych  przez paraboliczne zwierciadło promieni słonecznych, a następnie jest  przenoszony przez sztafetę do miejsca igrzysk.
Ateny –  stolica Grecji stanowiąca kolebkę demokracji, której historia  przekracza 3 tys. lat. Jest również jednym z najważniejszych destynacji  turystycznych Europy z imponującymi zabytkami starożytności. Rozłożone  są między Zatoką Sarońską i czterema wysokimi wzgórzami, będącymi  częścią miasta – Egaleo na południowym zachodzie dochodzący do wysokości  414 m n.p.m., Parnitha – sięgająca 1423 m n.p.m na zachodzie, Imittos –  wysoki na 1026 m n.p.m. na wschodzie i górujący północy Pentelikon –  1108 m n.p.m. Ateny podzielone są trzema uskokami tektonicznymi co  skutkuje częstymi, choć przeważnie niedużymi trzęsieniami ziemi.  Ostatnie duże trzęsienie w 1999 r. poskutkowało zmianą przepisów  budowlanych w mieście. W starożytności wstrząsy w mieście tłumaczono  jako gniew bogów i składano im dary. W mieście znajduje się wiele śladów  po bogatej historii miasta. Miasto założone zostało na pozostałościach  twierdzy mykeńskiej na wzgórzu Akropolis, gdzie następnie również na  sąsiadujących wzgórzach powstało miasto z dużą agorą (antyczny rynek),  aeropagiem, gdzie odbywały się sądy, duża ilością świątyń poświęconych  rożnym bóstwom i gmachami publicznymi. Nazwa miasta pochodzi od greckiej  bogini mądrości Ateny. Według mitologii kiedy bogowie olimpijscy  dzielili między siebie ziemie, gdzie mają być szczególnie czczeni  Posejdon i Atena upodobali sobie szybko rozwijające się miasto nad  Zatoką Sarońską. Ponieważ nie mogli osiągnąć kompromisu a kłótnie były  coraz bardzie zażarte zwrócili się do mieszkańców by oni sami  zdecydowali któremu bóstwu chcą składać cześć. Zdecydowali oni, że  oddadzą miasto bogowi, który podaruje im najbardziej przydatną rzecz.  Posejdon ofiarował wodę, która wytrysnęła ze źródełka. Atena natomiast  stworzyła drzewko oliwkowe i pokazała jak zrobić oliwę z oliwek, która  do dnia dzisiejszego jest podstawą greckiej kuchni. Najważniejszym  miejscem Aten jest Akropol na wapiennym wzgórzu, gdzie znajduje się  Partenon – świątynia Ateny Partenos (Dziewicy) wykonana w doryckim stylu  przez Peryklesa, a rzeźby wykonał sam Fidiasz. Inne ważne budowle to  Propyleje – stanowiące wejście na święte wzgórze, Erechtjon poświęcony  Atenie i Posejdonowi oraz świątynia Nike. By zapoznać się dokładnie z  bogatą historia miasta warto udać się do znajdującego się niedaleko  Muzeum Archeologicznego. W mieście znajduje się bardzo wiele budynków i  świątyń, na których poznanie trzeba przeznaczyć znacznie więcej niż  jeden dzień. Najważniejsze to: Agora z Wieżą Wiatrów, pozostałościami po  Hibliotece Hadriana i meczetem Fethiye Tzami, Aeropag, Tezejon, Teatr  Dionizosa, Świątynia Zeusa Olimpijskiego oraz Kalimarmaron – stadion  olimpijski z IV w. p.n.e. będący miejscem pierwszej nowożytnej olimpiady  po odrestaurowaniu.
 Tresc opisow dostarczana  przez merlinx. Meteory –  zbudowane na wysokich skałach piaskowca klasztory prawosławne sięgające  XIV w., które znajdują się na krańcu równiny tesalskiej niedaleko  Kalampaki. Pierwsze wspólnoty religijne pojawiły się w tej okolicy ok. X  w. i zamieszkiwały pobliskie jaskinie. Według legendy pierwszy  monastyr, nazwany później Wielkim, założył na skałach św. Atanazy, który  wzniósł się podobno na skałę na skrzydłach orła. Faktem jest natomiast,  że klasztor założono w 1336 r. podczas wojen między Bizancjum a Serbią,  kiedy mnisi potrzebowali schronienia. Ukrywał się tu wtedy również  następca serbskiego tronu – Jan Paleolog. Największe czasy świetności  przypadły na lata panowania osmańskiego, kiedy to klasztory bardzo się  bogaciły. Wskutek kłótni opatów w XVIII w., a także postępującej erozji i  błędom w budownictwie starych budynków klasztor zaczął podupadać. Z  wybudowanych tu 24 klasztorów znajdujących się na różnych skalach,  obecnie zamieszkałych jest 6. Początkowo wszystkie produkty potrzebne do  życia i materiały budowlane były wciągane na linach, ale po  udostępnieniu kilku monastyrów zwiedzającym, dla ich wygody wybudowano  pomosty i schody. By zwiedzić klasztor panowie muszą mieć ubrane długie  spodnie, a panie zakryte ramiona kolana i ramiona.
Delfy –  miejscowość, która w starożytności była centrum kultu boga Apollina  uważana za "pępek świata". Znajdowała się tu słynna wyrocznia gdzie  Pytie przepowiadały przyszłość. Warto zobaczyć tu Święty Okręg oraz  muzeum ze znaleziskami i starymi rycinami.
Mykeny –  starożytne miasto w północno-wschodniego Peloponezu, które ok. dwa  tysiące lat przed naszą erą było ośrodkiem kultury mykeńskiej – jednej z  najstarszych w Europie. Straciło jednak na znaczeniu już w  starożytności kiedy zostało zdobyte przez Achajów i zniszczone przez  Dorów. Znajduje się tu obecnie duże stanowisko archeologiczne, gdzie  można podziwiać odkryte ruiny akropolu – nazywanego mykeńska cytadelą,  pozostałości pałacu oraz grobowce, z których jeden przypisuje się  mitycznemu królowi Myken – Agamemnowi, dzięki znalezionej w nim złotej  masce.
Athos –  święta góra gdzie znajduje się Republika Mnichów, posiadająca do dziś  autonomię i swoją władzę. Od półwyspu Chalkidiki oddziela go granica  strzeżona przez policję. Przed wjazdem do Athos trzeba postarać się o  wizję wjazdową – przy wycieczkach zorganizowanych wszystkie formalności  załatwia pilot, jednak przy indywidualnym podróżowaniu może wiązać się  to z długim oczekiwaniem. W republice można przebywać maksymalnie 3 dni,  po tym czasie konieczne jest ubieganie się o przedłużenie pobytu, które  może być odrzucone. Warto zwiedzić niesamowity zespół klasztorny, do  którego od 1060 r. nie mogła wejść żadna kobieta. W republice obowiązuje  skromny, stonowany strój, co w praktyce oznacza zakryte kolana i  ramiona. Na półwyspie znajduje się 20 klasztorów, z których 17 należy do  Grecji, a pozostałe są serbskie, rosyjskie i bułgarskie. Nadal  zamieszkiwane jest przez mnichów i ich pomocników. Poza zawodowymi  fotografami, którzy uzyskali pisemną akredytację, istnieje zakaz  robienia zdjęć, nie wspominając o filmowaniu. Ważną zasadą republiki  jest również zakaz przemieszczanie się w grupach liczących więcej niż 10  osób dla wyznawców innych religii niż prawosławie.
Teby –  miasto, które w starożytności było centrum polityczny środkowej części  Grecji, a obecnie mieszka tu mniej niż 20 tys. ludzi. Nawiązują do  greckiej mitologii i opowiadań Teby to miejsce narodzin Dionizosa,  Heraklesa i późniejszego króla – Edypa. Istnieje również wiele śladów  świadczących o tym, że miasto było jednym z centrów cywilizacji  mykeńskiej na podbitym lądzie. Miasto bardzo szybko się rozwijało i  stało się konkurencją Aten – rywalizacja między miastami sprawiła, ze w  wojnach perskich i peloponeski Teby stawały się sojusznikiem każdego  kraju, chcącego podbić Ateny. Największą klęską miasta była walka z  Macedonią, kiedy to miasto zostało prawie doszczętnie zniszczone, a  wszyscy mieszkańcy dostali się w niewolę. Można podziwiać tu ruiny  Kadmey – akropolu tebańskiego, na którym wybudowany garnizon macedoński –  obecnie również ruiny.